We moeten mensen écht en zonder vooroordelen horen, hun signalen oppikken en ervoor zorgen dat die op de juiste plek terechtkomen.
Signalen, oplossingen en resultaten
1
Een deel van de mensen die een VOG aanvraagt (zoals jongeren en mensen met een strafblad) ervaart het aanvragen van een VOG als spannend. Wat is een VOG precies? Waar wordt naar gekeken tijdens de beoordeling? En wie of wat bepaalt eigenlijk of je wel of geen VOG krijgt? Mensen schatten hun kansen op een VOG vaak onterecht laag in. Sommigen zien zelfs helemaal af van de aanvraag, uit angst voor afwijzing.
Om mensen te laten zien waar hun kansen liggen, lanceerde Justis in maart 2020 de VOG-check. Bezoekers worden langs een aantal schermen met vragen geleid, die inzichtelijk maken waar Justis naar kijkt bij de beoordeling van een aanvraag. De check laat daarnaast zien dat niet ieder strafbaar feit het krijgen van een VOG in een bepaalde branche in de weg hoeft te staan.
Meer dan 100.000 bezoeken en 69.000 checkuitslagen in een jaar tijd.
2
Opsporingsdiensten en toezichthouders kunnen zowel bij iCOV (infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen) als bij TRACK (de afdeling van Justis die het toezicht op rechtspersonen uitvoert) terecht voor informatieproducten ter ondersteuning van lopende onderzoeken. Zij vragen zich regelmatig af in welke onderzoeksfase ze het beste bij wie terechtkunnen en wat de verschillen en voordelen van de informatieproducten zijn.
iCOV en TRACK hebben een gezamenlijk project uitgevoerd om de overeenkomsten en verschillen tussen hun informatieproducten in kaart te brengen en na te gaan hoe zij, door samen op te trekken, bestaande en potentiële nieuwe afnemers zo goed mogelijk kunnen bereiken, ondersteunen en bedienen.
Een duidelijker beeld van hoe de informatieproducten van iCOV en TRACK elkaar aanvullen, gezamenlijk communicatiemateriaal en beter geïnformeerde afnemers. En natuurlijk een waardevolle samenwerking tussen de organisaties!
3
De afdeling Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) geeft regelmatig voorlichting over de VOG-screening. Normaal gebeurt dit in de vorm van trainingen, workshops of bijeenkomsten bij Justis of op locatie. Door de coronamaatregelen ontstond er behoefte aan online voorlichtingsactiviteiten.
COVOG heeft sinds vorig jaar ingezet op online voorlichting. Naast voorlichting via Webex geeft de afdeling sinds dit jaar professionele webinars vanuit een echte studio. Professionals kunnen zo ook in tijden van corona hun kennis over de VOG-screening verbreden.
Twee succesvolle webinars met in totaal 895 deelnemers. Het meest recente webinar over de VOG als screeningsmiddel werd door 88 procent van de kijkers die het evaluatieformulier hadden ingevuld, gewaardeerd met een acht of hoger.
Later dit jaar organiseert COVOG onder meer webinars voor jongeren en organisaties die met vrijwilligers werken. Wilt u een webinar terugkijken of meer informatie over toekomstige webinars ontvangen? Kijk dan op justis.nl of stuur een mail naar vog.voorlichting@justis.nl.
4
Uit gesprekken met partnerorganisaties zoals het UWV, de RVO, de Belastingdienst, de Inspectie SZW en de FIOD, bleek dat er tijdens de corona-uitbraak nieuwe risico’s ontstonden, die samenhingen met de situatie. Denk aan misbruik van steunmaatregelen of fraude met mondkapjes. Onze partnerorganisaties wilden weten hoe Justis kon helpen bij het detecteren van deze risico’s en het bestrijden van deze nieuwe vormen van misbruik, fraude en criminaliteit.
TRACK heeft eerst goed gekeken hoe genoemde partners hun uitvoerende rol invullen. Op basis daarvan heeft TRACK in een factsheet uitgewerkt welke vormen van ondersteuning - kennis, expertise en informatieproducten - de afdeling precies kan bieden.
Partners weten beter voor welke ondersteuning ze bij ons terechtkunnen. Wij hebben hen de afgelopen maanden al meerdere keren kunnen helpen
VNG Naleving adviseert en ondersteunt gemeenten bij toezicht en handhaving in het sociaal domein. Marlieke van der Lelij is als senior adviseur werkzaam op het dossier Kinderopvang. Daar heeft ze veel te maken met Justis, als uitvoerder van de continue screening die in 2013 voor de sector is ingevoerd. Samen met Justis en andere ketenpartners als het ministerie van SZW, DUO en GGD GHOR Nederland maakt zij zich sterk voor effectieve en praktijkgerichte uitvoering van toezicht en handhaving, zodat de kinderopvang een gezonde en vooral veilige omgeving blijft voor opgroeiende kinderen.
“Als VNG Naleving zijn we een soort spin in het web, die met alle partijen in de keten contact heeft. Doordat we de wet- en regelgeving goed kennen, met onze voeten in de klei staan en een breed netwerk hebben, kunnen we een verbindende schakel zijn tussen beleid en uitvoering. We denken mee over hoe we beleidsmatige ontwikkelingen slim kunnen inpassen in de werkprocessen en de ict-systemen van gemeenten. We geven trainingen, beantwoorden vragen en geven signalen over wat in de praktijk wel en niet werkt door aan de beleidsbepalers. Dit doen we met een klein team van zes mensen, in nauwe samenwerking met de andere onderdelen van de VNG-organisatie.”
“De continue screening in de kinderopvang is met de komst van het Personenregister Kinderopvang in 2018 sneller en zorgvuldiger geworden. Voor die tijd gebruikten we allerlei systemen naast elkaar en was nog niet alles goed geautomatiseerd. Nu dit beter op orde is, merk ik dat gemeenten en GGD’en meer behoefte krijgen aan inzicht in het achterliggende screeningsproces. Ze willen snappen wat de redenen kunnen zijn om geen VOG af te geven. Wat is er aan de hand, waarnaar en naar wie is precies gekeken, welke afwegingen zijn er gemaakt? Het VOG-proces kan voor hen soms wat ongrijpbaar zijn.”
“Gelukkig staat Justis er heel erg voor open om te vertellen hoe een en ander in zijn werk gaat. Tijdens ons jaarlijkse congres voor gemeenten en GGD’en bijvoorbeeld, of tijdens onze trainingen voor nieuwe toezichthouders in de kinderopvang. Monica Yeung (accountmanager van de Justis-afdeling COVOG, red.) heeft al heel wat workshops en presentaties voor ons verzorgd! Zij neemt ook deel aan het uitvoerend overleg dat we als ketenpartners regelmatig hebben. Daar bespreken we hoe we onze informatie-uitwisseling verder kunnen verfijnen en hoe we gemeenten en GGD’en beter kunnen faciliteren in het gebruik van die informatie.
Iedereen is ervan doordrongen dat in de kinderopvang met een kwetsbare doelgroep wordt gewerkt, die je goed moet beschermen. Betrouwbaar personeel is daarvoor essentieel. Dit vraagt om zorgvuldige screening, goed toezicht en gerichte handhaving. Ik vind het mooi om samen met partners als Justis een bijdrage te kunnen leveren aan iets dat zo belangrijk is voor onze kinderen.”
januari tot en met april 2021
456.486
aanvragen
807
geweigerd
685
goedgekeurd
39
geweigerd
2.033
afgegeven opsporingsaktes
2
geweigerd
57
ernstige mate gevaar
16
mindere mate gevaar
53
geen gevaar
81
risicomeldingen
253
netwerktekeningen
203
verleend
9
geweigerd
71
nieuwe verzoeken
44
verhogingsverzoeken
105
goedgekeurd
2
geweigerd
4.600 aangevraagd
27
toegewezen
103
afgewezen
Marginale afwijkingen voorbehouden.