Signalen, oplossingen en resultaten
1
Afnemers van aktes van opsporingsbevoegdheid voor individuele boa’s willen aanvragen en wijzigingsverzoeken sneller en gemakkelijker kunnen indienen. Tot voor kort kon dit alleen op papier en per post.
Justis heeft een digitale aanvraagmogelijkheid gerealiseerd om een akte van opsporingsbevoegdheid te verstrekken, verlengen, wijzigen of in te trekken. De digitale aanvraagmogelijkheid is sinds 21 september operationeel en is beschikbaar voor iedereen met eHerkenning met beveiligingsniveau 1. Ondertussen blijft de papieren variant gewoon bestaan. Op dit moment zijn we ook bezig om de aanvraag voor een categoriale beschikking te digitaliseren.
Een snellere en gebruiksvriendelijke aanvraagmethode.
2
Het Landelijk Bureau Bibob is in september gestart met het aanbieden van webinars aan gemeenten in Zuid-Holland, Noord-Holland en Midden-Nederland over Bibobgerelateerde onderwerpen zoals vastgoed, bouwen en subsidies. Ruim 400 professionals hebben hieraan deelgenomen. Naar aanleiding daarvan hebben ook andere regio’s en stakeholders interesse getoond in dit soort online kennissessies.
We organiseren onze jaarlijkse Winterschool in 2021 volledig online. Tussen 25 januari en 12 februari kunnen collega’s bij gemeenten, provincies, waterschappen, omgevingsdiensten en de Rijksoverheid via een serie webinars drie weken lang hun kennis over de toepassing en implementatie van de Wet Bibob bijspijkeren.
Met de Winterschool Online zorgen we ervoor dat iedereen ook in tijden van corona en thuiswerken van de laatste ontwikkelingen rond Bibob op de hoogte blijft. En houden we contact met onze partners in het veld, al is het dan even op afstand.
Interesse om de Winterschool Online bij te wonen? Laat het weten via winterschoolbibob@justis.nl. U ontvangt dan het programma en informatie over de mogelijkheid tot inschrijving.
3
Uit onderzoek naar de ervaringen met de ‘Garantstellingsregeling Curatoren 2012’ bleek dat curatoren behoefte hebben aan een aanspreekpunt voor inhoudelijke vragen over de regeling of om aanvragen voor te bespreken.
De afdeling die het toezicht op rechtspersonen uitvoert (TRACK) start nog dit jaar een proef met een telefonisch spreekuur. Curatoren krijgen dan direct een inhoudelijk expert van TRACK aan de lijn, in plaats van een medewerker van het klantcontactcentrum van Justis. Ter ondersteuning is tevens nieuw voorlichtingsmateriaal ontwikkeld, waaronder een infographic.
We verwachten dat het spreekuur curatoren onder meer gaat helpen hun aanvragen beter voor te bereiden en dat dit de kans op een succesvolle aanvraag vergroot. Ook verwachten we dat het spreekuur het gemakkelijker maakt voor curatoren om een aanvraag in te dienen. Of dit echt zo is, gaan we na afloop van de proef - die een jaar duurt - evalueren.
4
Aanvragers en gebruikers vonden de teksten op de Verklaring Omtrent het Gedrag voor natuurlijke personen (VOG NP), de Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen (VOG RP) en de Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA) niet altijd duidelijk en begrijpelijk. Ook bleek dat organisaties de verklaringen niet altijd controleren en soms een kopie accepteren.
We hebben de teksten op de VOG NP, VOG RP en GVA herschreven en een verzoek toegevoegd om de verklaring altijd op echtheidskenmerken te controleren.
Op 1 december 2020 komen de nieuwe versies beschikbaar, waarmee we een volgende stap zetten in duidelijk en begrijpelijk communiceren.
Advocatenkantoor Boels Zanders behandelt veel zaken op het gebied van faillissementsrecht. Een aantal gespecialiseerde advocaten wordt regelmatig door de rechtbanken in Oost-Brabant en Limburg benoemd tot curator in faillissementen of tot bewindvoerder bij surseances van betaling. Flip Schreurs is als curator betrokken geweest bij talloze faillissementen. Hij is tevens oud-voorzitter van Insolad, de Vereniging van Insolventierecht Advocaten.
“Als een bedrijf failliet gaat, stelt de rechter een curator aan. Mijn collega’s en ik worden regelmatig ingezet om de oorzaak van een faillissement te onderzoeken. We bekijken dan ook of het faillissement veroorzaakt is door onbehoorlijk bestuur. Een bestuurder die onverantwoordelijke risico’s nam, kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Bij sommige faillissementen kun je vooraf redelijk inschatten of het onderzoek van de curator geld kan opleveren. Geld waarmee onze salarissen en de schuldeisers betaald kunnen worden. Bij zaken waar dat niet vooraf duidelijk is, doen we vaak een beroep op de garantstellingsregeling curatoren.
De garantstellingsregeling curatoren dekt de kosten voor de curator die vooronderzoek wil doen of een rechtsvordering wil instellen in verband met mogelijk onbehoorlijk bestuur rond een faillissement. De regeling kan ook worden ingeroepen voor het terughalen van geld dat voorafgaand aan het faillissement door de onderneming is betaald, waardoor andere schuldeisers zijn benadeeld.
Ik vind deze regeling een belangrijk instrument dat we niet mogen onderschatten. De regeling maakt het mogelijk dat meer onderzoeken naar faillissementsfraude opgepakt kunnen worden, ook als vooraf nog niet zeker is dat een onderzoek geld zal opleveren voor de schuldeisers.
Ik pleit ervoor dat de garantstellingsregeling zo veel mogelijk wordt benut. In mijn rol als voorzitter van Insolad gaf ik al langer aan dat het takenpakket van de curator alsmaar toeneemt, terwijl de omvang van boedels afneemt. Dat betekent dat het belang van de garantstellingsregeling voorlopig alleen maar groter wordt. Het zou goed zijn als zo veel mogelijk verzoeken worden toegewezen. De maatschappij vraagt om een effectieve aanpak van faillissementsfraude én de regeling levert geld op. De overheid verdient haar geld er dubbel en dwars mee terug. De curator zorgt ervoor dat de Belastingdienst als belangrijkste schuldeiser meer belastingschuld int.
Een andere dienst die we afnemen van Justis is de netwerktekening. De netwerktekening maakt de relevante relaties van de onderneming die we onderzoeken zichtbaar. Zo kunnen we zien of er connecties zijn die wij nog niet in beeld hebben en waar we wellicht verder onderzoek naar moeten doen. We kunnen zelf netwerktekeningen maken op kleinere schaal, maar de mensen van Justis maken de tekeningen completer omdat zij toegang hebben tot registers waar wij niet in kunnen. Netwerktekeningen zijn echt fenomenaal. Ze zijn soms erg groot en geven alleen al door hun omvang de complexiteit van onze onderzoeken weer.”
januari tot en met oktober 2020
978.357
aanvragen
2.133
geweigerd
1.675
goedgekeurd
82
geweigerd
5.126
afgegeven opsporingsaktes
21
geweigerd
116
ernstige mate gevaar
26
mindere mate gevaar
86
geen gevaar
186
risicomeldingen
736
netwerktekeningen
493
verleend
36
geweigerd
156
nieuwe verzoeken
89
verhogingsverzoeken
136
goedgekeurd
9
geweigerd
9.510 aangevraagd
76
toegewezen
239
afgewezen
Marginale afwijkingen voorbehouden.