Je hebt naast klantgevoel en juridische kennis ook lef nodig om in B1 te schrijven.
Signalen, oplossingen en resultaten
1
We zien binnen de overheid twee groepen medewerkers ontstaan: een groep die nog wegwijs moet raken in de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) en een groep die al behoorlijk wat ervaring heeft en juist behoefte heeft aan verdieping.
Samen met het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) Noord-Nederland bedachten we voor de Lenteschool aparte programma’s. Hiermee bedienen we de minder ervaren en de ervaren medewerker op maat. Met inhoudelijke bijdragen van RIEC Oost-Nederland, de gemeente Nijmegen en Justis-afdelingen COVOG en TRACK konden we meer aspecten van Bibob uitdiepen, zoals vastgoed, jurisprudentie en zorgfraude.
Een flinke toename van het aantal deelnemers (+18 procent vergeleken met de Herfstschool van najaar 2021) en enthousiaste reacties van de deelnemers over de inhoud, praktische toepasbaarheid en interactiviteit van de webinars.
2
Mensen willen snel en gemakkelijk digitaal zaken kunnen doen met de overheid en vinden het prettig om persoonlijk contact te kunnen hebben. Het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) wilde beter op die maatschappelijke behoefte inspelen. Daarbij was het een grote wens van de opdrachtgever van COVOG om duidelijker te maken wat de aanvrager van een VOG tijdens het aanvraagproces precies kan verwachten.
We hebben nu ook voor de producten van COVOG de mogelijkheid ontwikkeld om digitaal zienswijzen in te dienen en bezwaar te maken. Ook kunnen onze screeners telefonisch contact opnemen met de aanvrager van een VOG om vragen te stellen en het aanvraagproces waar nodig toe te lichten. Daarvoor hebben zij bij hun collega’s van het Klant Contact Centrum (KCC) een speciale telefoontraining gevolgd.
Grotere klanttevredenheid doordat mensen zich gezien en gehoord voelen; een beter eindresultaat doordat de juiste informatie sneller en completer beschikbaar is.
3
We hebben gemerkt dat de VOG in de belangstelling staat als instrument om integriteit van politieke ambtsdragers te bevorderen. Veel politieke partijen vragen bijvoorbeeld om een VOG bij het vaststellen van de kandidatenlijsten voor de gemeenteraad. Ook eisen steeds meer gemeenten een VOG voor de benoeming van wethouders.
We hebben de politieke ambtsdrager toegevoegd aan onze VOG-check, de online tool die gebruikers snel een indicatie geeft van hun kansen op een VOG in diverse branches.
Ook voor (aspirant) politieke ambtsdragers snel inzicht in de kans op een VOG en de afwegingen die Justis hierbij maakt.
Opsporingsdiensten kunnen zowel bij TRACK (de afdeling van Justis die het toezicht op rechtspersonen uitvoert) als bij iCOV (infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen) terecht voor informatieproducten ter ondersteuning van onderzoeken. Onder collega’s uit de opsporing bestaat soms onduidelijkheid over wanneer je nu TRACK benadert en wanneer iCOV. En dat is zonde, want als je TRACK en iCOV in de juiste volgorde bevraagt, kan dit voor een onderzoek meerwaarde opleveren. Reden voor de twee organisaties om de handen in een te slaan.
TRACK en iCOV maakten een gezamenlijke presentatie en een factsheet. Ook bedachten ze het idee voor een online verwijsportaal, dat duidelijkheid geeft over de te volgen route. Tjaza Appelman, adviseur bij Justis: “Door helder aan te geven wat onze overeenkomsten en verschillen zijn en hoe onze producten elkaar kunnen versterken, willen we de opsporingsketen efficiënter en effectiever maken.”
Het onderscheid tussen TRACK en iCOV zit vooral in het moment waarop je de rapportage kunt aanvragen. Tjaza: “De Risicomelding op Verzoek (RMOV) en de netwerktekening van TRACK kun je in een pre-verdenkingsfase aanvragen. Een vordering van de officier van justitie is dan niet nodig. Je gebruikt TRACK om een aanwijzing of gesignaleerd risico op te werken naar een verdenking. TRACK bevraagt bij een RMOV nagenoeg dezelfde bronnen als iCOV, aangevuld met het UWV, Inspectieview, het Justitieel Documentatiesysteem en buitenlandse handelsregisters. Fiscale, strafrechtelijke en bestuursrechtelijke bronnen worden met elkaar gecombineerd, wat zorgt voor een compleet beeld.”
Als uit de Risicomelding een verhoogd risico naar voren komt, kan bij iCOV - in de meeste gevallen met een vordering van de officier van justitie - een iCOV Rapportage Vermogen en Inkomsten (iRVI) en iCOV Rapportage Relaties (iRR) worden opgevraagd. “De iRVI geeft snel een compleet financieel en fiscaal beeld van een verdacht subject in één document, inclusief de historie”, legt Peter Balke van iCOV uit. “De iRR geeft een breed beeld van het netwerk rondom een verdachte; een iRR gaat namelijk drie lagen diep. De rapportages van iCOV kunnen die van TRACK dus ondersteunen en verdiepen.”
“Een ander verschil is dat de rapportages van TRACK rechtspersonen als uitgangspunt hebben; iCOV maakt ook rapportages over natuurlijke personen”, gaat Tjaza verder. “De manier van werken is ook anders. iCOV levert geautomatiseerde rapportages en kan daardoor op korte termijn leveren. TRACK bevraagt bronnen handmatig en analyseert deze informatie. Vandaar dat onze doorlooptijd ook langer is: drie weken voor een netwerktekening en zeven voor een Risicomelding.”
TRACK en iCOV wisselen vanwege de juridische afbakening tussen de organisaties nooit gegevens uit en delen geen inhoudelijke informatie over een casus. Aanvragers moeten bij beide organisaties afzonderlijk een rapportage opvragen. Peter: “Wel wisselen we praktische kennis met elkaar uit en zorgen we ervoor dat het gebruik van onze rapportages zo eenvoudig mogelijk is. Ook onderzoeken we of we de xml-bestanden van onze netwerktekeningen kunnen samenvoegen. Dit zorgt ervoor dat afnemers deze gemakkelijk kunnen combineren voor hun eigen onderzoek. We maken onze netwerktekeningen namelijk in hetzelfde programma.”
januari tot en met april 2022
506.503
aanvragen
1.138
geweigerd
1.024
goedgekeurd
37
geweigerd
2.499
afgegeven opsporingsaktes
0
geweigerd
51
ernstige mate gevaar
18
mindere mate gevaar
38
geen gevaar
53
risicomeldingen
226
netwerktekeningen
280
verleend
14
geweigerd
36
nieuwe verzoeken
42
verhogingsverzoeken
73
goedgekeurd
2
geweigerd
3.635 aangevraagd
48
toegewezen
112
afgewezen
Marginale afwijkingen voorbehouden.