Van elkaar leren, daar gaat het om bij het maken van een netwerktekening op locatie
Signalen, oplossingen en resultaten
1
In de kinderopvang worden vaste medewerkers, gastouders en hun volwassen huisgenoten al sinds 2013 continu gescreend. Er was een grote maatschappelijke behoefte om dit ook te gaan doen voor tijdelijke medewerkers en andere mensen die tijdens opvanguren structureel op kinderopvanglocaties aanwezig zijn.
Samen met het ministerie van SZW, ICTU en DUO hebben we het personenregister kinderopvang geïntroduceerd. Hiermee worden nu ook stagiairs, uitzendkrachten, zelfstandigen en vrijwilligers continu gescreend. Zonder inschrijving in het personenregister mag je niet in de kinderopvang werken.
Zes maanden na de invoering zijn ruim 182.000 personen in het register opgenomen. Het register zelf wordt goed gevonden en gebruikt. Naast het maatschappelijk belang van toename van de veiligheid in de kinderopvang, levert het personenregister ook administratieve voordelen op.
2
Het OM, de politie, opsporingsdiensten en inspecties leveren als partnerorganisaties een belangrijke bijdrage aan het dagelijks werk van ons Landelijk Bureau Bibob. Om dat te kunnen doen, moeten zij basiskennis hebben over de Wet Bibob. Partners gaven aan dat hun medewerkers deze kennis soms onvoldoende in huis hebben.
We maakten de benodigde basiskennis op een toegankelijke manier beschikbaar in een infographic en een aantal factsheets. Aan de orde komen de informatieverstrekking aan Bureau Bibob, de belangen van de betrokken partners, de bedrijven en activiteiten die onder het bereik van Bibob vallen en het juridische kader van de wet.
De communicatiemiddelen helpen de medewerkers van onze partners de Wet Bibob beter te begrijpen, zodat zij Bibob-zaken nog beter kunnen oppakken.
3
Een ouder die de geslachtsnaam van een minderjarig kind wil wijzigen, moet aantonen dat hij of zij het kind een aantal jaar heeft opgevoed en verzorgd. Als aan deze verplichte verzorgingstermijn is voldaan, kan het voorkomen dat de geslachtsnaamwijziging bij kinderen onder de 12 alsnog niet kan doorgaan. Dat is het geval als de andere ouder - de ex-partner - niet instemt met de naamswijziging én langer dan een kwart van de periode vóór de verzorgingstermijn in gezinsverband met het kind heeft samengewoond. Veel ouders vinden het moeilijk te bepalen of hun verzoek tot naamswijziging kansrijk is.
We hebben een online rekentool ontwikkeld die een indicatie geeft of een naamswijziging in een bepaalde situatie tot de mogelijkheden behoort.
Aanvragers weten beter waar ze aan toe zijn en er komen minder foutieve aanvragen binnen.
januari tot en met september 2018
191.979
aanvragen
421
geweigerd
1.614
goedgekeurd
106
geweigerd
5.091
afgegeven opsporingsaktes
1
geweigerd
103
ernstige mate gevaar
13
mindere mate gevaar
77
geen gevaar
221
risicomeldingen
687
netwerktekeningen
547
verleend
54
geweigerd
133
nieuwe verzoeken
94
verhogingsverzoeken
233
goedgekeurd
24
geweigerd
6.805 aangevraagd
149
toegewezen
324
afgewezen
Marginale afwijkingen voorbehouden.